Króm – ásványi anyag

A króm a szövetekben fordul elő, ugyan kis koncentrációval, de ez az öregedés hatására még csökken is. A króm szerepe még ma sem tisztázott teljesen, feltételezik, hogy szerepe lehet a koszorúér-betegségek és az I. típusú, fiatalkori cukorbetegség elkerülésében.
Azt biztosan kimutatták, hogy a króm az inzulinnal együtt elengedhetetlen alkotórésze a szénhidrátanyagcserének, továbbá segít a szervezetben eljuttatni a fehérjéket oda, ahol szükség van rájuk.
Az inzulin króm nélkül nem képes kifejteni megfelelő hatását a szénhidrát-anyagcserében. A króm erősíti az inzulinhatást, serkenti a cukoranyagcserét, folyamatosan szabályozza a vércukorszintet, stabilizálja az energia-háztartást.
Általában véve jó hatással van az anyagcsere-folyamatokra, konkrétabban: hozzájárul az aminosavak beépüléséhez, gyorsítja a fehérjeszintézist. Ennek következtében a szervezet gyorsabban regenerálódik, nő a teherbírása és a teljesítőképessége. A sportolók különösen a testépítők előnyösen alkalmazhatják a testzsír csökkentésére és az izomtömeg növelésére.

Mihez szükséges a Króm ásványi anyag?

  • Szénhidrát-anyagcsere

Mennyi szükséges a Króm ásványi anyagból?

A króm felszívódása nagyon rossz: a nem szerves króm alig, 0,5-0,7 %-ban, a szerves kötésben lévő króm ennél csak egy kicsivel jobban szívódik fel. A króm pótlására a legalkalmasabb a biológiailag aktív forma, a krómpikolinát; étkezés előtt fél órával érdemes bevenni.

Sportolóknál a krómadagolás egyidejűleg csökkenti a testzsír mennyiségét, miközben fokozza az izomtömeget. Krómot nem szedő sportolók viszont ugyanolyan edzésprogram mellett valamivel kisebb mértékű izomnövekedést és sokkal kisebb mérvű testzsírcsökkenést émek el.

Miben található meg a Króm ásványi anyag?

A króm legjobb forrása a teljes kiőrlésű gabona, illetve a korpa, a hüvelyesek, a hús, a máj és a sajt, de jó tudni, hogy az élelmiszerek feldolgozási folyamata során a króm 80 százaléka “eltűnik” az élelmiszerekből.

Napi szükséglet/adagolás
Életkor Szükséglet
(mikrogramm)
férfi
31-60 év 0,12
60 év felett 0,12
Szükséglet
(mikrogramm)
férfi
Nehéz fizikai munka 0,15
Stressz 0,15
Dohányzás 0,15
Alkohol fogyasztás 0,2
Menopauza 0,12

Hiányállapotok a Króm ásványi anyag kapcsán

Feltételezések szerint hiányában megnő az esélye az I. típusú, inzulinfüggő cukorbetegségnek és a koszorúér-betegségeknek, valamint a cukorérzékenység, magas koleszterinszint, érelmeszesedés (arteriosclerosis), szívbetegségek, növekedési zavarok kialakulásának.

Fokozódhatnak a krómhiányos tünetek azoknál, akik sok egyszerű cukrot (finomított kristálycukor, szőlőcukor) fogyasztanak.